Keramiker Michael Geertsen i dialog med Kähler-keramik
Udstillingen Geertsen VERSUS er en pottemagers dialog med sit historiske ophav. Igennem 15 tableauer sammenstiller Geertsen værker med udvalgte værker fra Kähler-familiens store produktion gennem 4 generationer i årene 1839-1974. Her vises et slægtskab, der ikke kun har parallel i kraft af form, glasur og teknik, men et helt fælles mind-set, der har sine rødder helt tilbage i antikken. Michael Geertsens drivkraft i hans keramiske kunstproduktion har i høj grad været opportunistisk ud fra en idé om, at alt før det moderne gennembrud var ”småborgerlig grossererkeramik”. Efter 25 års dagligt arbejde med leret må han dog konstatere, at det meste er gjort før, og gentagelserne står i kø. Lerets egen, indbyggede logik og de grundlæggende undersøgelser i materialet er de samme på tværs af tid og kultur. Det er dette kollektive slægtskab mellem alle tiders pottemagere, som udstillingen sætter fokus på.
I Næstved Museums store samling af keramik fra Kählers værksteder i Næstved har Geertsen udvalgt værker, der spænder fra pragtvaser, vist på verdensudstillingerne i slutningen af 1800-årene og begyndelsen af 1900-årene, til dagligdagens hverdagsprodukter og piv-i-røv-dyr. De historiske ting er sammenstillet med værker fra Geertsens egen produktion gennem de sidste 20 år. Disse spænder fra unikaværker, der har været vist på galleri i New York, til små lysestager, masseproduceret i Kina.
Michael Geertsen (f. 1966) er udlært som pottemager i Stensved i 1988 og uddannet fra Danmarks Designskole, linjen for industriel design, i 1993. Hans værker er bl.a. repræsenteret på Metropolitan New York, Cooper Hewitt National Design Museum New York, MAD/Museum of Arts and Design New York, V&A (Victoria & Albert Museum) London og Designmuseum Danmark. Han har i 2012 udført en permanent installation på V&A i London samt i 2009 en murudsmykning i Hanoi. Herhjemme er han repræsenteret af Galleri Specta i København og er desuden repræsenteret på gallerier i New York, Bruxelles og Paris.